Обласні методичні гостини
У межах проведення Року Тараса Шевченка на Миколаївщині 07 березня 2024 року кафедрою теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО в змішаному форматі проведено обласні методичні гостини «Я не один іду до нього – ідуть до нього тисячі: вивчення творчості Тараса Шевченка на уроках української літератури», присвячені 210-річчю від дня народження народного поета України, чия роль є визначальною для розвитку вітчизняної літератури і становлення нації.
У натхненному вітальному слові Василь Шуляр, д. пед. н., доцент, професор кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти, директор МОІППО, заслужений учитель України, підкреслив необхідність в умовах повномасштабної російсько-української війни переосмислити специфіку змісту й організації навчання на уроках вивчення доробку поета національної ідеї в контексті формування компетентного читача Нової української школи. Передусім ідеться про наповнення свідомості, ментальності, духовності учнів налаштованістю на відстоювання нашого майбутнього, що багато в чому визначає фахова спроможність словесника організувати продуктивне вивчення вершинних Шевченкових творів.
Суголосною з директором МОІППО у своїх мотивувальних настановах була Любов Задорожна, к. філос. н., ректор КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради», яка зауважила, що нині фундаментальне значення для розвитку освіти мають національні чинники, тому актуалізується проблема збереження вітчизняних традицій, утвердження духовних цінностей, що становлять основу української нації та держави, є запорукою виховання в молодого покоління почуття патріотизму і громадянської свідомості. Оскільки геніальність Тараса Шевченка як особистості виявилася в його загостреному відчутті автентичності української нації, у контексті воєнно-політичних, економічних та духовних реалій зростає значущість якісного вивчення його творчості, що є введенням учнів у високоморальний світ народу.
Гостьовий виступ «Шевченко довіку насущний» Василя Пахаренка, д. філол. н., професора кафедри української літератури та компаративістики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, дійсного члена НТШ, співавтора модельних навчальних програм і підручників, письменника, був спрямований на увиразнення філософсько-літературознавчих аспектів шкільного вивчення Шевченкової поезії. Окреслюючи провідні ідеї розбудови української державності, закодовані в геніальних текстах митця, учений відзначив, що видатний поет першим провів культурний кордон між Україною й Росією, який донині через архетипні поетичні образи мобілізує народ для формування нових національних вимог.
Визначаючи ціннісно-етичну стратегію конструювання компетентнісних літературних вправ за поезією Тараса Шевченка «Розрита могила», Василь Шуляр презентував авторську методичну концепцію цільових компетентнісно зорієнтованих завдань, що увідповіднено з результатами навчальних досягнень. Конкретизувавши зміст літературної теми низкою освітніх ситуацій, що узгоджуються з їхніми читацькими та ключовими компетентностями, наскрізними вміннями й ціннісним ставленням до прочитаного, знаний фахівець переконливо довів, що дотримання усталених законів, норм і правил методики вивчення теми за компетентнісно-діяльнісною стратегією, з урахуванням особистісно зорієнтованого складника на засадах партнерства й діалогічної платформи співпраці дає змогу наблизити учнів до розуміння художньої довершеності та глибинних сенсів творчості «істинного» Тараса Шевченка, що повною мірою інтегрує в собі ментальність українського народу.
Характеризуючи Тараса Шевченка як поета, який випередив свій час, Володимир Гладишев, д. пед. н., професор, професор кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО, зосередив увагу аудиторії на геніальності українського митця, завдяки чому він спромігся об’єднати у своїй творчості світосприйняття, філософію життя, волелюбність українського народу з унікальністю світогляду поета-громадянина, індивідуальний протест якого відображає споконвічне прагнення нації вибороти власну свободу.
Члени кафедри сконцентрувалися на висвітленні проблем щодо вивчення Шевченкової творчості в контексті розбудови Нової української школи, розглянувши такі питання: інтегроване вивчення творчості Тараса Шевченка у проєкції ідей НУШ (Ольга Мхитарян, к. пед. н., доцент кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО); вивчення творчості Тараса Шевченка в інтелектуальній рецепції: від культурних уявлень до міфів і стереотипів (Людмила Назаренко, к. пед. н., доцент, доцент кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО, учитель-методист вищої категорії Миколаївської гімназії № 11 Миколаївської міської ради, заслужений учитель України); вивчення творчості Т. Г. Шевченка на уроках інтегрованого курсу мистецтва (Наріна Полякова, старший викладач, методист кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО); Шевченкове слово у творчості Івана Марчука (Дмитро Крик, методист кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО); актуальні матеріали до дистанційного уроку за творчістю Тараса Шевченка (Галина Гич, к. пед. н., доцент, завідувач кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО).
Підсумовуючи роботу, Василь Шуляр і Галина Гич наголосили на необхідності руйнування засобами сучасного навчання літератури стереотипного мислення, що сприяє формуванню в уяві читачів стійкого «застаріло-заскорузлого» образу поета як символу нації, її батька, пророка, Месії, тобто ідеальної людини. Адже реалізація потужного виховного впливу на вихованців Шевченкової поезії, що є «одним із наріжних каменів нашої національної будови» та виконує функцію «системи духовного життєзабезпечення українського суспільства» (Іван Дзюба), уможливлюється на основі прагнення вияскривити Шевченкову національну ідею, закодовані в його текстах загальнолюдські цінності, відкрити «секрети» високої художньої довершеності слова.
Працівники кафедри підготували методичні розробки для подальшого використання вчителями, серед яких, окрім матеріалів учасників усних виступів, представлено напрацювання гостя заходу – Володимира Макаренка, учителя української мови і літератури Вознесенської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів Золотоніської районної ради Черкаської області, заслуженого вчителя України, співавтора модельної навчальної програми з української літератури (відеозапис майстерки «Конструювання заняття літератури за поезією Тараса Шевченка «Розрита могила») і презентаційні матеріали Анастасії Кузнєцової, старшого викладача кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО, з висвітленням інтегрувальних можливостей поетичних текстів Тараса Шевченка на уроці української мови.
До заходу долучилися вчителі Півдня України, представники Херсонської та Одеської академій неперервної освіти: 101 особа – дистанційно, 7 учителів Миколаєва працювали очно в приміщенні бібліотеки МОІППО.
Гостини відбулися в теплій атмосфері співпраці та взаємозлагоди.