Методика літератури, умотивована любов’ю
30 жовтня 2024 року за сприяння директорату шкільної освіти МОНУ відбувся всеукраїнський вебінар «Сучасний урок літератури: проблеми і перспективи», проведений Василем Шуляром, доктором педагогічних наук, доцентом, директором МОІППО, заслуженим учителем України.
Близько тисячі словесників з різних регіонів України долучилися до активного обговорення таких проблем, як: урок літератури або/і літературне заняття; календарно-тематичне чи програмно-тематичне планування: поняття і терміни в НУШ; методичне забезпечення проблемного навчання літератури; продуктивні інструменти компетентнісно-діяльнісного літературного заняття; модель оцінювання поступу учнів-читачів.
У ході професійного діалогу вчителі-філологи відзначили ключові змістові аспекти проблемного навчання літератури в контексті викликів НУШ, вправляючись у проблемному формулюванні теми літературного заняття за матеріалами чинних модельних навчальних програм (кер. авт. колективів: Ольга Ніколенко, Таміла Яценко). Визначивши важливими інструментами компетентнісно-діяльнісного літературного заняття компетентнісно літературні вправи, педагоги на конкретних прикладах вивчення творів «Розрита могила» Тараса Шевченка, «Павутинка» Рюноске Акутагави та «Небезпечні польоти Василя Симоненка» Марини Павленко уточнили доречний методичний інструментарій конструювання вивчення тем.
Із прихильністю колеги поставилися й до авторського викладу цьогоріч дражливого питання з оцінювання результатів навчання, спрямованого на узгодження запропонованої моделі оцінювання читацьких досягнень школярів з рівнями їх навченості, вимогами Держстандарту та методичними рекомендаціями міністерського наказу в контексті врахування специфіки предмета. Суттєвою опорою в практиці навчання літератури має стати і виявлена фахівцем логіка конструювання підсумкових робіт, надані відповіді на питання щодо шляхів використання в окресленій парадигмі оцінювання традиційних уроків розвитку мовлення, позакласного читання, літератури рідного краю, виразного читання.
Предметно-методична концептуалізація найважливіших аспектів сучасного літературного заняття та процесу оцінювання навченості учнів-читачів, завдяки яким у центрі професійної діяльності словесника – особистість дитини й текст художнього твору, отримали незаперечну колегіальну підтримку освітян, які відзначили гостру затребуваність авторських напрацювань у шляхетній справі формування інтелігентних читачів як людей культури та патріотів України.
Дякуємо учасникам за фахову зацікавленість, а Олені Котусенко, головному спеціалісту відділу змісту освіти, позашкільної та виховної роботи директорату шкільної освіти МОНУ, за опікування якістю методичного супроводу напруженої вчительської роботи в критичних умовах воєнного стану та організацію масштабного заходу.
Вітаємо Василя Шуляра з успішною апробацією знакової навчально-методичної праці та зичимо подальших перемог на вмотивованому любов’ю шляху розбудови національної шкільної літературної освіти!